maandag 6 februari 2012

Perfecte driehoeken....

...en dat is toch wat we willen? Naai je 2 driehoeken aan elkaar dan zal dit nooit perfect zijn omdat nu eenmaal de diagonaal schuin van draad is en altijd wat uitrekt. Omdat ik veel miniQuiltjes maak en dan perfecte driehoeken wil ga ik als volgt te werk:
...ik snijd mijn vierkanten. De maat: zijkant van de driehoek + 3,5 maal de naadtoeslag. Gebruik ik een halve cm naad dan is het sommetje: zijkant driehoek + 1,75 cm, gebruik ik 0,7 cm naad dan is het sommetje: zijkant driehoek + 2,5 cm. Dit werkt ook in inches. Probeer het maar. De uitgerekende maat ( 5 + 1,75 cm = 6,75 cm) snijd ik iets groter. Deze vierkanten zijn allemaal 7,5 cm.

Op de achterkant trek in een diagonale lijn. Liefst met een dunne pigma pen maar potlood kan ook. Ik maak stapeltjes van combinaties en leg de goede kanten van de stof op elkaar.

Ach, hier word ik al weer blij van. Nu ga ik achter mijn machientje zitten.

Ik naai de naadtoeslag vanaf de getekende lijn. Ik heb gekozen voor een halve cm naad en de naald zover naar rechts gezet dat de afstand vanaf de tekenlijn tot de naald precies een halve cm is. Ik hecht niet aan en niet af, ik zet mijn steeklengte iets kleiner. Mocht de eerste en/of de laatste steek los gaan dan is dat maar weinig. Zet je steeklengte niet te klein want als je soms iets moet uithalen..........


Nu snijd ik alle delen op de tekenlijn en krijg zo al een mooi stapeltje driehoeken.

Strijk de naden naar de donkerste kleur stof. Mmm, zie ik nu dat de foto niet zo scherp is?? Nou ja.....volgende keer beter....

Nu gaan we snijden. Mijn lapje moet 6 x 6 cm worden inclusief de naden. Ik leg mijn liniaal zo dat er wat stof buiten de hoeken steekt maar dat ik er zeker de 6 x 6 cm uitkrijg. Ik let goed op dat de diagonale lijn op de liniaal precies op de diagonale lijn op mijn lapje ligt. Nu snijd ik de uitstekende stof af.

Ik draai mijn lapje om zodat de net gesneden kanten links en beneden liggen en de nog te snijden kanten boven en rechts. Weer zorg ik dat de diagonale lijnen van liniaal en stof precies op elkaar liggen en dat de maat op de liniaal van 6 cm precies op de buitenkant van het lapje komen. Snappen jullie het nog?? Snijden dan maar!!
En dan blijft dit over: wat restjes en een stapel PERFECTE driehoeken om in je quilt te verwerken!
Succes er mee en fijne dag!

13 opmerkingen:

Annelies zei

Mooi hoor. In een klein quiltje valt iets dat net even mis gaat veel meer op dan in een grote quilt.

saskia zei

Zo, da's nog eens duideljk. Morgen ga ik beginnen, echt waar ;) Hartelijk dank

twink zei

hi els, was drie dagen geleden in wellington nz en daar lag je boek in de handwerkwinkel. leukhoor ! groet twink

janneke zei

hoi els
dankje voor de duidelijke uitleg

gr janneke b

Lida zei

Dit is echt een geweldige methode, ik wou dat ik die jaren geleden al had gekend, ligt boven een top met allemaal lelijke driehoeken en van hele mooie stofjes! Zo zonde! Bedankt voor deze heldere uitleg, nu weet ik hoe ik wel een mooie kan maken! Groetjes
Lida

mieke zei

Ja, een leuke methode.
Bij de Tannenbaum heb ik dat ook zo gedaan.

ina zei

ja Els, zo doe ik het ook altijd.

Anoniem zei

Eindelijk de juiste methode om de afmetingen van de 4hoeken te weten om dan 3hoeken van te krijgen, bedankt! Ik kopieer en bewaar!
Groetjes, Josine

Quibi zei

Wat een leerzaam blogje vandaag, Els :) Dankjewel.

Janny Verkuijl Bloem zei

O Els ik doe dit al jaren, hebben we bij jou geleerd, maar ik was de berekening kwijt, heb nu 20 blokken gemaakt, met allemaal driehoeken er in, maar ik moet nog 5 blokken dus dat kan ik dan nu gebruiken, stoppen we die in het medalion . Hahaha gr. en bedankt. janny vb

Renée zei

Zo doe ik het ook altijd en de restjes, je wil bv een boom maken. Teken de boom op, uit wasbaar vlies, restjes erop, flink heen en weer stikken, vlies weg wassen en je hebt een prachtige boom.

vrolijke groetjes Renée

Wilma B zei

Kijk, dat is nou eens duidelijk uitgelegd. Ga ik zeker een keer proberen! Bedankt.

Janny Schoneveld zei

En ik doe er altijd 4 naadjes bijrekenen.
Werkt ook goed.
Misschien een pikkeltje meer wegsnijden als ik ze op maat snij.
Werkt goed voor mij.
Ieder zijn eigen wijze!
Groet Janny S.