donderdag 19 december 2013

Tip van Els.....

Een methode om dit deel (bijna) perfect te naaien. Voeg bij deze maten nog de naadtoeslag toe. Ik werk graag met 0,5 cm naad.
De rechthoek = 3,5 x 6 cm (2,5 + 2x naadtoeslag x 5 + 2x naadtoeslag) De vierkanten zijn 3,5 x 3,5 cm en teken een diagonale lijn op de verkeerde kant van de stof
Leg een vierkant op de rechthoek en naai over de diagonale lijn met een kleine steek

Knip een driehoekje weg en laat een naadtoeslag

Strijk de driehoek naar de hoek

Herhaal dit aan de andere kant van de rechthoek

Knip weer de driehoek weg en laat een naadtoeslag, strijk de driehoek naar de hoek

Er is nu een (bijna) perfecte Flying Geese! Bij het naaien van dit deel houd je de stof van de rechthoek aan.
Succes!



10 opmerkingen:

Isabelle zei

Hoi Els,

Ik had deze manier al eens eerder gezien, maar ik begreep het toen niet zo..... nu zit ik met nog een vraagje. Wordt de groene stof achter het gele driehoekje niet weggesneden of blijft daar een dubbele laag stof zitten?

Groetjes, Isabelle

Anoniem zei

Dankjewel. Ik ga het in het vervolg ook zo doen..
Groetjes van Jantje..

Els zei

Isabelle, nee, die groene stof blijft zitten en je hebt idd een dubbele laag stof. Ga je dit deel verwerken dan is de groene stof je juiste maat. Zou je deze wegknippen dan moet je de gele aanhouden als de juiste maat. En juist deze is nooit zo precies: komt door: hoe naai je: op, boven of onder de tekenlijne. Zelfs de dikte van de stof kan maken dat het driehoekje net niet zuiver is. Let op, we praten wel over halve en hele mm! Niet veel maar wel belangrijk bij kleine delen!

Isabelle zei

Dank je wel voor de reactie, Els. Ik snap het nu (eindelijk, hihi)! En idd bij die hele kleine stukjes is dat wel van belang heb ik gemerkt bij de miniquiltjes ;-) .

Groetjes, Isabelle

Doris Estela zei

Es un gran tutorial..gracias por compartirlo.

beso

mieke zei

Mag ik er nog een tip bij geven ??
Voordat je de driehoekjes die over zijn, af gaat snijden,even doorstikken en bewaren.

Heb ik ook gedaan en er mooie vierkantjes van gesneden en daar een kussenhoesje van gemaakt.

grtjs Mieke

Saskia Smit zei

Duidelijke uitleg. Dank je wel.

Els zei

Mieke, ja dat is een goeie tip.....maar niet voor deze maat! Er blijft echt maar een heel klein driehoekje over en als daar nog naadtoeslag vanaf moet. En wanneer de delen groot zijn dan gebruik ik liever de traditionele manier. Immers bij een stuk van 5 x 10 cm mis een mm meer of minder niet.....

artisoo zei

Goed gedaan!

suit zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.